| Σχολή | 
 ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | 
| Τμήμα | 
 ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ | 
| Επίπεδο σπουδών | 
 ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ | 
| Κατηγορία μαθήματος | 
Προαιρετικό Επιλογής | 
| Διδάσκων | 
 Μ. Γεραγά, Καθηγήτρια | 
| Κωδικός μαθήματος | 
 GEOL_051 | 
| Εξάμηνο σπουδών | 
 6ο | 
| Τίτλος μαθήματος | 
 Παλαιο-ωκεανογραφία, Παλαιο-κλιματολογία | 
| Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες | 
 Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις | 
| Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 
 2 (Θ) ,1 (ΕΡΓ) | 
| Πιστωτικές μονάδες | 
 4 | 
| Τύπος μαθήματος | 
 Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων | 
| Προαπαιτούμενα μαθήματα | 
 ΟΧΙ | 
| Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων | 
 ΕΛΛΗΝΙΚΗ 
 | 
| Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | 
 ΝΑΙ (ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ) | 
| Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) | 
 https://eclass.upatras.gr/courses/GEO370/ | 
| Μαθησιακά αποτελέσματα | 
 Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα 
- κατανοήσουν τους λόγους της κλιματικής αλλαγής και τις συνέπειες των αλλαγών αυτών στο περιβάλλον και στον άνθρωπο
 
- συνδέσουν τις κλιματικές αλλαγές με την εξέλιξη του πλανήτη γή και του πολιτισμού στο παρελθόν
 
- μάθουν πρακτικές συλλογής ποιοτικών δεδομένων που άπτονται του σύγχρονου και του προγενέστερου περιβάλλοντος.
 
- εξασκηθούν στην ανάλυση και την ερμηνεία περιβαλλοντικών δεδομένων
 
- εξασκηθούν στη σύνθεση πολυθεματικών δεδομένων 
 
 
 | 
| Γενικές Ικανότητες | 
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
 
- Λήψη αποφάσεων
 
- Αυτόνομη εργασία
 
- Ομαδική εργασία
 
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
 
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
 
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
 
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 
 
 | 
| Περιεχόμενο μαθήματος | 
 Θεωρία 
- Μηχανισμοί των κλιματικών αλλαγών
 
- Μέθοδοι μελέτης των παλαιοκλιματικών και παλαιοπεριβαλλοντικών αλλαγών
- Εισαγωγή στη μελέτη σταθερών ισοτόπων
 
- Εισαγωγή στη μελέτη ραδιοϊσοτόπων
 
- Εισαγωγή στη μελέτη τρηματοφόρων ως δείκτες παλαιοπεριβαλλοντικών συνθηκών
 
- Εισαγωγή στην παλυνολογία
 
 
 
- Αποτελέσματα της παλαιοκλιματολογίας
 
- Σύνδεση της παλαιοκλιματολογίας με τον ανθρώπινο πολιτισμό
 
 
Εργαστήριο 
- Μεθοδολογία και πρακτικές δειγματοληψίας για παλαιοκλιματικές και παλαιοπεριβαλλοντικές μελέτες
 
- Αναγνώριση και εντοπισμός τρηματοφόρων σε στερεοσκόπια
 
- Επεξεργασία, ανάλυση και ερμηνεία παλαιοπεριβαλλοντικών, πολυθεματικών δεδομένων
 
 
 | 
| Τρόπος παράδοσης | 
 Στην τάξη (πρόσωπο-με-πρόσωπο). | 
| Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών | 
 Θεωρία: 
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
 
- Επικοινωνία με τη χρήση της πλατφόρμας e-class.
 
- Ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων.
 
 
Εργαστηριακή άσκηση: 
- Χρήση εργαστηριακού εξοπλισμού (π.χ. στερεοσκόπια) και υλικού (πυρήνες ιζήματος, ακτινογραφίες πυρήνων ιζήματος, επιλεγμένα δείγματα ιζήματος).
 
- Χρήση λογισμικών για την ανάλυση και επεξεργασία δεδομένων
 
 
 | 
| Οργάνωση διδασκαλίας | 
 
| Δραστηριότητα | 
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου | 
 
| Διαλέξεις (13 εβδομάδες) | 
2X13 = 26   | 
 
| Εργαστηριακή άσκηση (13 εβδομάδες) | 
1X13 = 13   | 
 
| Αυτοτελής μελέτη, επεξεργασία και συγγραφή άσκησης | 
61 | 
 
|  Σύνολο μαθήματος | 
 100 | 
 
 
 | 
|  Αξιολόγηση φοιτητών | 
 Ι. Θεωρία 
Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική  
Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις. 
Κλίμακα Βαθμολογίας: 0-8. 
  
ΙΙ. Εργαστήριο 
Αξιολόγηση της συμμετοχής και επίδοσης των εκπαιδευομένων στις ασκήσεις που τους δίδονται στη διάρκεια του εξαμήνου. 
Κλίμακα Βαθμολογίας (συνολική): 0-2 
Ο τελικός βαθμός του μαθήματος είναι το άθροισμα των  βαθμών της Θεωρίας και του Εργαστηρίου. 
Ελάχιστος Προβιβάσιμος Βαθμός: 5 | 
| Προτεινόμενη βιβλιογραφία | 
- «Το κλίμα τα τελευταία 40000 χρόνιαΑναφορά στην Ανατολική Μεσόγειο», Γεραγά Μαρία, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Πατρών, ISBN: 978-960-530-125-5.
 
- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
 
- Paleoclimatology Paleoecology Paleogeography
 
- Quaternary Research
 
- Palaeoceanography
 
- Quaternary International
 
 
 |