| Σχολή | 
 ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ | 
| Τμήμα | 
 ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ | 
| Επίπεδο σπουδών | 
 ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ | 
| Κατηγορία μαθήματος | 
 Υποχρεωτικό επιλογής | 
| Διδάσκων | 
 Μ. Γεραγά, Καθηγήτρια, Ι. Ηλιόπουλος, Καθηγητής, Ε. Σιμώνη, ΕΔΙΠ | 
| Κωδικός μαθήματος | 
 GEOl_078 | 
| Εξάμηνο σπουδών | 
 8ο | 
| Τίτλος μαθήματος | 
 Προστασία της γεωλογικής, γεωγραφικής και ανθρώπινης κληρονομιάς  | 
| Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες | 
 Διαλέξεις, Εργαστήριο | 
| Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας | 
 2 (Θ) ,1 (ΕΡΓ)  | 
| Πιστωτικές μονάδες | 
 4 | 
| Τύπος μαθήματος | 
 Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων | 
| Προαπαιτούμενα μαθήματα | 
 ΟΧΙ | 
| Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων | 
 Ελληνική | 
| Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus | 
 Ναί (Στην Αγγλική) | 
| Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) | 
 https://eclass.upatras.gr/courses/GEO338/ | 
| Μαθησιακά αποτελέσματα | 
      Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα 
- κατανοήσουν τους λόγους προστασίας των τόπων φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς
 
- μάθουν πρακτικές προστασίας και διαχείρησης των τόπων υπό προστασία
 
- εξασκηθούν στον εντοπισμό και την κατανοήση πιθανών κινδύνων που διέπουν τόπους υπό προστασία
 
- εξοικειωθούν στη συγγραφή ειδικών μελετών που άπτονται σε θέματα τόπων υπο προστασία
 
- κατανοήσουν τη σημασία των πολιτισμικών υλικών στην ιστορία του ανθρώπου
 
- εξασκηθούν στην μελέτη και στον φυσικο/χημικό χαρακτηρισμό των πολιτισμικών υλικών
 
- μάθουν να αναγνωρίζουν τα προβλήματα που προκύπτουν από την έκθεση των πολιτισμικών υλικών σε συνθήκες περιβάλλοντος
 
- εξοικοιωθούν στην συγγραφή τεχνικών μελετών και εκθέσεων που άπτονται πολιτισμικών υλικών και απευθύνονται σε σχετικούς επιστημονικούς κλάδους (συντηρητές, αρχαιολόγοι)
 
- αναγνωρίζουν τη σημασία του τοπίου ως αποτέλεσμα διάδρασης φυσικών & ανθρωπογενών παραγόντων.
 
- προσδιορίζουν τα ανθρωπογενή χαρακτηριστικά του τοπίου.
 
- χαρτογραφούν κατάλοιπα της πολιτιστικής κληρονομιάς στην επιφάνεια του εδάφους και θα τα συνδέουν με γεωγραφικά και γεωλογικά δεδομένα.
 
- υιοθετούν και θα εφαρμόζουν την υφιστάμενη νομοθεσία για τη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
 
 
 | 
| Γενικές Ικανότητες | 
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
 
- Λήψη αποφάσεων
 
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
 
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
 
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
 
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
 
 
 | 
| Περιεχόμενο μαθήματος | 
 Θεωρία 
- Ορισμός θέσεων φυσικής και πολιτισμικής κληρονομιάς
 
- Κανονισμοί και στρατηγικές προστασίας και διαχείρησης τους σε διεθνές και εθνικό επίπεδο
 
- Θέσεις θαλάσσιας φυσικής κληρονομιάς
- Ορισμοί και κανονισμοί προστασίας τους
 
- Μέθοδοι μελέτης και πρακτικές διαχείρησης τους
 
 
 
- Θέσεις θαλάσσιας πολιτιστικής κληρονομιάς
- Ορισμοί και κανονισμοί προστασίας τους
 
- Μέθοδοι μελέτης και πρακτικές διαχείρησης τους
 
 
 
- Τα αρχαιολογικά υλικά (πολιτισμικά υλικά) ως δείκτες πολιτιστικής κληρονομιάς
 
- Η αρχαιομετρική προσέγγιση των πολιτισμικών υλικών
 
- Κατηγορίες Τέχνεργων
- Λίθινα τέχνεργα
 
- Κεραμικά τέχνεργα
 
- Μεταλλικά τέχνεργα
 
- Γυάλινα τέχνεργα
 
 
 
- Συντήρηση και Προστασία των πολιτισμικών υλικών
 
- Αρχαιολογία τοπίου
 
- Δημιουργία τοπίου διαχρονικά – Φυσικοί παράγοντες & ανθρωπογενείς παρεμβάσεις – Διαδικαστική/ Μεταδιαδικαστική θεωρία
 
- Μη καταστρεπτικές μέθοδοι εντοπισμού και διαχείρισης αρχαιολογικών καταλοίπων στην επιφάνεια του εδάφους.
 
 
Εργαστήριο 
- Ερμηνεία και εντοπισμός υποθαλάσσιων τόπων φυσικής και πολιτιστική κληρονομιάς σε δεδομένα συλλεγμένα από συστήματα θαλάσσιας γεωφυσικής διασκόπησης
 
- Ορυκτολογική, Πετρολογική και Γεωχημκή μελέτη διαφόρων κατηγοριών τέχνεργνω με τη βοήθεια του οπτικού μικροσκοπίου και της περιθλασιμετρίας ακτίνων Χ
 
- Χρήση Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών για τη χαρτογράφηση επιφανειακών θέσεων πολιτιστικής κληρονομιάς, τη σύνδεσή τους με γεωγραφικές & γεωλογικές  παραμέτρους και τη δημιουργία ενιαίας βάσης δεδομένων.
 
 
 | 
| Τρόπος παράδοσης | 
 Στην τάξη (πρόσωπο-με-πρόσωπο). | 
| Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών | 
 Θεωρία:  
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
 
- Επικοινωνία με τη χρήση της πλατφόρμας e-class.
 
- Ψηφιακή διάθεση όλων των διαλέξεων και των εργαστηριακών ασκήσεων.
 
 
Εργαστηριακή άσκηση: 
- Χρήση λογισμικού Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (ΓΣΠ), για τη χαρτογράφηση δεδομένων θαλάσσιας γεωφυσικής διασκόπησης και δεδομένων επιφανειακής έρευνας
 
 
 | 
| Οργάνωση διδασκαλίας | 
 
| Δραστηριότητα | 
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου | 
 
| Διαλέξεις (13 εβδομάδες) | 
2X13 = 26 | 
 
| Εργαστηριακή άσκηση (13 εβδομάδες) | 
1X13 = 13  | 
 
| Αυτοτελής μελέτη | 
61 | 
 
|  Σύνολο μαθήματος | 
100 | 
 
 
 | 
|  Αξιολόγηση φοιτητών | 
 Ι. Θεωρία 
- Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική
 
- Τελική Εξέταση: γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, που μπορεί να περιλαμβάνει Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Προβλήματα-ασκήσεις.
 
 
Κλίμακα Βαθμολογίας: 0-10. 
Ελάχιστος Προβιβάσιμος Βαθμός: 5 
ΙΙ. Εργαστήριο 
- Υποχρεωτική παρακολούθηση του Εργαστήριου. 
 
 
 | 
| Προτεινόμενη βιβλιογραφία | 
- Σημειώσεις από τους διδάσκοντες
 
- Δημοσιευμένα άρθρα στο αντικείμενο του μαθήματος από διεθνείς οργανισμούς
 
- Δημοσιευμένες τεχνικές εκθέσεις στο αντικείμενο
 
- Δημοσιευμένα επιστημονικά άρθρα
 
- Ιστότοποι, 
 
 
Συναφή επιστημονικά περιοδικά: 
- Journal of Cultural Heritage
 
- Journal of Archaeological Science
 
- Remote Sensing
 
- Archaeometry
 
 
 |