Τμήμα Γεωλογίας
  • Αρχαιογεωφυσική - Γεωραντάρ
    Αρχαιογεωφυσική: Εντοπισμός και Χαρτογράφιση Θαμμένων Αρχαιοτήτων
  • Patras Science Festival 2018
    Διασύνδεση με την Κοινωνία: Patras Science Festival 2018
  • Ερευνητικά Προγράμματα
    2020-2023: 1o Τμήμα στη Σχολή Θετικών Επιστημών του Π.Π. σε Ερευνητικά Προγράμματα
  • Τεχνική Γεωλογία: Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών σε Μεγάλο Τεχνικό Έργο
    Τεχνική Γεωλογία: Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών σε Μεγάλο Τεχνικό Έργο
  • Φυσικοί Κίνδυνοι
    Εκτίμηση Φυσικών Κινδύνων και Απομείωση των Επιπτώσεών τους
  • Βάση Κατολισθήσεων Ελλάδας
  • Κατοχυρωμένα Επαγγελματικά Δικαιώματα
    Κατοχυρωμένα Επαγγελματικά Δικαιώματα
  • Σεισμολογία - Παρακολούθηση Σεισμικότητας
    Σεισμολογία: Συνεχής Παρακολούθηση και Μελέτη της Σεισμικότητας του Ελλαδικού Χώρου
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών Τμήματος
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος
  • Ηλεκτρονική Μικροσκοπία: Σκελετικά Υπολείμματα Υδρόβιων Φυτών (Διάτομα) σε Πέτρωμα
    Ηλεκτρονική Μικροσκοπία: Σκελετικά Υπολείμματα Υδρόβιων Φυτών (Διάτομα) σε Πέτρωμα
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών στην Τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών στην Τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ
  • Μελέτη Λίθινων Εργαλείων Αστυπάλαιας
    Αρχαιογεωλογία: Μελέτη Λίθινων Εργαλείων της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού
  • Θαλάσσια Γεωλογία και Γεωφυσική
    Θαλάσσια Γεωλογία και Γεωφυσική: Επίσκεψη Φοιτητών στο Ω/Κ Αιγαίο
  • Τηλεπισκόπηση: Παρακολούθηση Πιθανά Επικίνδυνων Μετακινήσεων σε Τεχνικά Έργα
    Τηλεπισκόπηση: Παρακολούθηση Πιθανά Επικίνδυνων Μετακινήσεων σε Τεχνικά Έργα
  • Κτήριο Τμήματος Γεωλογίας Π.Π.
    Σύγχρονες Κτηριακές Εγκαταστάσεις
  • Τα Σχολεία Πηγαίνουν Πανεπιστήμιο
    Διασύνδεση με την Κοινωνία: Δράση Τα Σχολεία Πηγαίνουν Πανεπιστήμιο
  • Εργαστήριο Μικροσκοπίας
    Άρτια Εξοπλισμένα Εργαστήρια
  • Τηλεπισκόπηση: Καταγραφή Γεωλογικών Εργασιών με Χρήση UAV
    Τηλεπισκόπηση: Καταγραφή Γεωλογικών Εργασιών με Χρήση UAV
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Πετρογραφίας
    Πετρογραφία: Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών
  • ERASMUS+ Διεθνής Κινητικότητα: Brunei Darussalam
    ERASMUS+ Διεθνής Κινητικότητα
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών Τμήματος Γεωλογίας
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος
  • Παλαιοντολογία: Συλλογή Απολιθωματοφόρων Δειγμάτων
    Παλαιοντολογία: Συλλογή Απολιθωματοφόρων Δειγμάτων
  • Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος στα Μεταλλεία Κασσάνδρας
    Εκπαιδευτική Εκδρομή Φοιτητών του Τμήματος στα Μεταλλεία Κασσάνδρας

quick links

Σχολή  ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τμήμα  ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ
Επίπεδο σπουδών  ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ
Κατηγορία μαθήματος  Υποχρεωτικό επιλογής
Διδάσκων  Μέλος 407 ή Μέλος Ακαδημαϊκής Εμπειρίας
Κωδικός μαθήματος  GEO_074
Εξάμηνο σπουδών  8ο
Τίτλος μαθήματος  Γεωθερμία
Αυτοτελείς διδακτικές δραστηριότητες  Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις, Φροντιστήριο
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας  2 (Θ) ,1(ΕΡΓ)
Πιστωτικές μονάδες  4
Τύπος μαθήματος  Επιστημονικής Περιοχής και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Προαπαιτούμενα μαθήματα  Τυπικά δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα. Ωστόσο για την επιτυχή παρακολούθηση ο φοιτητής χρειάζεται γνώσεις Ορυκτολογίας, Πετρογραφίας, Γεωχημείας, Υδροχημείας, Τεκτονικής, Γεωδυναμικής
Γλώσσα διδασκαλίας & εξετάσεων  Ελληνική
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus  ΝΑΙ στην Αγγλική
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url)  https://eclass.upatras.gr/courses/GEO377/ 
Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές:

  • Θα αποκτήσουν σφαιρική γνώση της γεωθερμικής δραστηριότητας και του σχηματισμού των γεωθερμικών πεδίων.
  • Θα εξοικειωθούν με τις μεθόδους και τις τεχνικές, που εφαρμόζονται στη γεωθερμική έρευνα και στην αξιοποίηση της γεωθερμικής ενέργειας.
  • Θα γνωρίζουν τα κύρια παγκόσμια και εγχώρια γεωθερμικά πεδία.
  • Θα είναι σε θέση να εκτιμήσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την εκμετάλλευση της γεωθερμικής ενέργειας.

Στο τέλος των μαθημάτων οι φοιτητές θα έχουν αναπτύξει τις ακόλουθες ικανότητες/προσόντα:

  • Τη δυνατότητα να αποδεικνύουν τη γνώση και κατανόησή τους σε ουσιώδη ζητήματα, αρχές και θεωρίες, που αφορούν στη γεωθερμική ενέργεια.
  • Την ικανότητα να εφαρμόζουν τα παραπάνω στην αξιολόγηση δεδομένων, που αφορούν στη γεωθερμική έρευνα και την αξιοποίηση των γεωθερμικών πεδίων.
  • Την ικανότητα να ανατρέχουν στη σχετική βιβλιογραφία και να ενισχύουν την ήδη κτηθείσα γνώση.
  • Την καλλιέργεια των ικανοτήτων που χρειάζονται για την επαγγελματική εξέλιξη στο αντικείμενο αυτό.
  • Τη διαδραστική ικανότητα και τη διεπιστημονική συνεργασία.
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
  • Προέλευση γήινης θερμότητας, θερμική ροή, γεωθερμική βαθμίδα.
  • Περιοχές γεωθερμικού ενδιαφέροντος. Ταξινόμηση Γεωθερμικών Πεδίων. Επιφανειακές εκδηλώσεις.
  • Γεωθερμικά ρευστά. Γεωθερμόμετρα.
  • Γεωθερμική Έρευνα και Εκμετάλλευση.
  • Γεωγραφική κατανομή των κυριότερων γεωθερμικών πεδίων παγκοσμίως. Γεωθερμικά πεδία στην Ελλάδα.
  • Γεωθερμική Ενέργεια και Περιβάλλον.
Τρόπος παράδοσης  Πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα διδασκαλίας, επίλυση ασκήσεων κατά τη διάρκεια του φροντιστηρίου
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας & επικοινωνιών
  • Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (power point, pdf) και μαυροπίνακα.
  • Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
Οργάνωση διδασκαλίας  
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις Θεωρίας  2Χ13= 26
Εργαστηριακές Ασκήσεις  1Χ13= 13
Συγγραφή & Παρουσίαση Ατομικής Εργασίας 35
Αυτοτελής Μελέτη 41
 Σύνολο μαθήματος  100
 Αξιολόγηση φοιτητών

Α. Ασκήσεις

  • Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου δίνονται στους φοιτητές ασκήσεις, που πρέπει να λύσουν στο σπίτι και να παραδώσουν σε συγκεκριμένη προθεσμία. Η εμπρόθεσμη παράδοση των ασκήσεων αποτελεί βασική προϋπόθεση συμμετοχής στην τελική εξέταση.

Β. Παρουσίαση εργασίας

  • Μετά τα πρώτα μαθήματα δίνονται στους φοιτητές θέματα προς ανάπτυξη (συγκεκριμένα γεωθερμικά πεδία ή γεωλογικά-τεχνικά προβλήματα). Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές παρουσιάζουν τις εργασίες τους σε power point και βαθμολογούνται. Ο βαθμός αυτός αποτελεί το 30% του τελικού.

Γ. Γραπτή τελική εξέταση, που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης
  • Επίλυση προβλημάτων
  • Σχεδίαση, κατανόηση και ερμηνεία διαγραμμάτων
Ο βαθμός της γραπτής εξέτασης αποτελεί το 70% του τελικού βαθμού.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία

Ελληνική

  1. Χρηστάνης, Κ., 1998. Γεωθερμία. Παν/μιο Πατρών.
  2. Φυτίκας, Μ. & Ανδρίτσος, Ν., 2004. Γεωθερμία., Εκδ. Τζιόλα, Θεσ/νίκη.

Ξενόγλωση

  1. Huenges, Ε., 2010. Geothermal Energy Systems. Exploration, Development, and Utilization. Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim.

Περιοδικά

https://www.journals.elsevier.com/geothermics